Waarden en werk
- TINA DE ROY
- 8 mei 2023
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 1 sep 2023
Stress bij werknemers,
Uitval omwille van ziekte of burn-out.
Werknemers die hun motivatie verliezen,
Of de organisatie verlaten.
Een slechte sfeer onder collega’s.
Allemaal zaken waardoor organisaties véél verliezen aan productiviteit, drive en dus: geld.
Aspecten ook, waar alle ondernemingen mee te maken hebben.
En zoekend zijn.
Bij Engage! gaan we ervan uit dat de beste bescherming tegen het verlies van al dit menselijk potentieel zelfkennis is. Hoe zit dat precies?

Jarenlang werden fenomenen als demotivatie, burn-out en personeelsverloop vooral gelinkt aan de kwantiteit van het werk, met als meest aangehaalde oorzaken: een te hoge werkdruk en inefficiënte procedures en processen.
Opleidingen in time-management, trainingen in stressreductie, en ook tevredenheidsenquêtes en andere meetinstrumenten, passen in deze visie.
De laatste jaren is de focus in dit debat verbreed:
Naast kwantiteit is er ook kwaliteit.
Naast werkdruk zijn er ook waarden.
Naast efficiëntie is er ook de sfeer en cultuur.
Voor de ene persoon is een kernwaarde: “loyaliteit”, voor een andere is dit “creativiteit” of “eerlijkheid”.
Medewerkers die hun persoonlijke kernwaarden weerspiegeld zien in hun werkomgeving, en in hun takenpakket, zijn veel beter beschermd tegen negatieve gevoelens op het werk.
Sterker nog, zij voelen zich betrokken, zijn geëngageerd.
Mensen die als medewerker in alignment zijn met hun persoonlijke waarden, zullen dus veel minder snel uitvallen, of denken aan een andere job.
Het zijn deze medewerkers die een organisatie dragen én optillen.
Vandaar onze focus op zelfkennis.
Want, veel mensen zijn zich niet echt bewust van hun kernwaarden en hun gedragspatronen.
Dit is immers niet iets dat je leert op school, of bespreekt met je partner of vrienden, laat staan met collega’s.
Waarden zitten op een diepere laag, de laag onder die van wat zichtbaar en meetbaar is.
Waarden vormen de vruchtbare grond waar vaardigheden en verbindingen kunnen groeien.
Laat dat nu net zijn wat organisaties nodig hebben om te floreren.
In onze gesprekken en trainingen, zullen we dus steeds mensen uitnodigen en uitdagen om op ontdekking te gaan, en te zoeken naar die zaken die voor hen écht van tel zijn.
Wat voor hen zinvol is, en waar zij zich betekenisvol voelen.
Zodat zij zich vanuit deze laag duurzaam kunnen verbinden met hun werk.
Medewerkers die deze verbinding voelen, zijn goud waard.