Traag is vaak sneller
- tina0940
- 8 mei 2024
- 3 minuten om te lezen
Heb je wel eens het gevoel dat gesprekken stroef verlopen?
Dat je gesprekspartner weinig meebeweegt?
Blijf je geregeld hangen in een inhoudelijke discussie waarbij het onmogelijk lijkt om tot resultaten te komen?
Bijna altijd is het onze intentie om samen tot een oplossing te komen. Helaas leiden goede intenties niet automatisch tot het verhoopte resultaat.
Van cruciaal belang zijn niet alleen onze intenties en onze doelen die we voor ogen hebben, maar wel de kwaliteit van de verbinding tijdens moeilijkere gesprekken.
Focussen we enkel op de inhoud, komen we meestal niet veel verder.
Aandacht, tijd en ruimte voor de relatie zijn noodzakelijk.
Dit klinkt eenvoudig, maar de praktijk blijkt complexer.
Geef jij jezelf de kans om tijdens gesprekken mensen te zien zoals ze zijn?
Heb jij het geduld, de interesse en de compassie om je daadwerkelijk met de ander te verbinden?
Voel jij in jezelf het vertrouwen en de ruimte die hiervoor nodig zijn?

Bij Engage! begeleiden wij vaak groep managers of teamleiders zodat zij de opleiding en ontwikkeling van teamleden kunnen ondersteunen en faciliteren.
Uit deze trajecten komt steevast naar voor dat veel leidinggevenden bijna als vanzelf erg pragmatisch denken, doelgericht handelen met de focus op het resultaat.
Dit zijn mensen die in gesprekken “recht op hun doel af” gaan. Vaak proberen zij wel om even te luisteren naar wat de ander te zeggen heeft. Maar daarna duwen ze gesprek toch snel terug in de vooropgestelde richting.
Het resultaat is maar al te vaak dat medewerkers zich op deze manier niet gehoord voelen, weerstand voelen, of met tegenzin instemmen met wat de leidinggevende “oplegt”, hetgeen leidt tot veel reactiviteit en een houding die haaks staat op wat je als leider voor ogen hebt.
Loslaten als uitdaging
Leidinggevenden hebben dus een sterke voorkeur om vooral op taak- en resultaatgerichte manier teamleden te bewegen om met voorgestelde oplossingen mee te gaan. Gesprekken met medewerkers verlopen snel, en komen in de feiten vaak neer het inhoudelijk overtuigen van de ander.
Hoe komt dit?
Veel mensen in een leidinggevende positie voelen zich verantwoordelijk.
Ze vermijden het om in aanpak te vertragen, omdat dit ook een gevoel van ongemak met zich mee bracht. Vertragen en luisteren betekent immers ook: de controle laten varen. En het idee om de controle te verliezen lijkt niet aantrekkelijk, want leidt tot overtuigingen als: “ik mag de regie niet uit handen geven, want dan komen wij nergens”.
Deze drang naar controle biedt geen ruimte voor wat er daadwerkelijk bij de ander speelt.
Met vaak een effect dat tegengesteld was aan de verhoopte uitkomst…
Luisteren loont
Om effectief tot resultaten te komen is het belangrijk om in gesprekken ook te kunnen vertragen.
In de praktijk betekent dit dat we de regie meer moet loslaten, er ruimte moeten creëren om “echt” te luisteren. We moeten de tijd nemen om zowel op inhouds- als op relatieniveau zaken bespreekbaar te maken.
Wat betekent dat juist, “met aandacht luisteren”?
Aandachtig kunnen luisteren vraagt van ons dat we op meerdere niveaus aandachtig zijn.
Niet louter “wat” en “hoe” iemand zijn boodschap communiceert, is belangrijk. Ook iemands mimiek en lichaamshouding vertellen een verhaal .
Om dit allemaal in ons te kunnen opnemen, kunnen we niet anders dan vertragen om zo ten volle aanwezig te kunnen zijn.
Dan pas hebben we oog voor wie de ander daadwerkelijk is en wat diens beweegredenen, gevoelens en behoeften zijn.
Hiervoor de tijd nemen, ons nieuwsgierig opstellen en ons vanuit oprechte aandacht in de ander verplaatsen, zorgt ervoor dat we vanuit deze verbinding effectiever kunnen toewerken naar een door iedereen gedragen oplossing.
Reculer pour mieux sauter.
Het gericht inzetten van gesprekstechnieken zoals actief luisteren, samenvatten en doorvragen is geen “rocket science”.
En toch….
Blijkt het vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Want het gaat niet om iets wat je zomaar even snel kan doen.
Het is geen to-do lijstje waar je vinkjes kan zetten.
Het gaat om een manier van zijn: een basishouding, een openheid, een opmerkzaamheid.
Het goede nieuws is: deze basishouding kan aangeleerd en getraind worden.
En daarom staan wij voor je klaar!