Leiderschap gaat over verbinden
- tina0940
- 8 okt 2023
- 4 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 3 nov 2023
Je kan op papier het beste team hebben,
Je kan helemaal vertrouwd zijn met je organisatie,
Je er door jarenlange ervaring als een vis in het water voelen,
Expert in je vakgebied.
Een team leiden leek de logische volgende stap,
En .. onverwacht…
Loop je toch tegen zaken aan die je niet begrijpt,
Bots je op problemen die je niet had zien aankomen,
Lijk je geen grip te krijgen op de situatie.
Je beseft ondertussen dat je als leidinggevende niet meer alles zelf kan doen, mag doen.
Je oefent in delegeren en motiveren.
Maar de dingen lopen stroef.
Je merkt dat je zelfvertrouwen begint af te brokkelen,
Komt niet meer tot rust,
Misschien ben je gewoon niet geschikt om leiding te geven? Heb je het niet?
Herkenbaar?
Lees dan even verder!

Het is van het grootste belang om te beseffen dat leiderschap in eerste instantie gaat over verbinden.
Als je een team leidt, moet je dus in eerste instantie inzetten op de relatie met je medewerkers.
Niet je vakkennis, of je ervaring in de organisatie, zal je tot een goed leider maken, wel je capaciteit om in je team sterke relaties te doen groeien, én deze te onderhouden.
Hoe langer hoe meer wordt duidelijk dat investeren in relaties, zowel op persoonlijk als of professioneel vlak de hoogste return on investment heeft.
In zijn boek Leadership is a relationship. How to put people first in the digital world” schrijft Michael Erwin over een aantal belangrijke aspecten van leiderschap en verbinding.
1. Een sterke relatie zorgt voor verantwoordelijkheid, verantwoordelijkheid verstevigt de relatie
Als je een stevige relatie hebt met je medewerkers, dan kan je vanuit betrokkenheid gesprekken aangaan met je mensen. Gesprekken over gemaakte fouten, misverstanden, onderpresteren, …. Verlopen heel anders als je ze voert vanuit een oprechte betrokkenheid. Het gaat dan immers niet over schuld toewijzen, of iemand terecht wijzen, maar wel vanuit de wens dat ieder zijn of haar taak op de best mogelijke manier kan uitvoeren. Op die manier voelen medewerkers zich niet geviseerd.
Vergelijk het met een goede vriend of vriendin; als deze persoon jou feedback geeft over de manier waarop je met je kinderen omgaat, dan zal je deze feedback meer ter harte nemen omdat je weet dat deze persoon met jou en je gezin begaan is.
Het is dus belangrijk om je medewerkers als mens te kennen, en je met hen te verbinden.
2. Een cultuur waarin je fouten mag maken is een plek voor moedige en creatieve teamleden
Onderzoek geeft duidelijk aan: teams waar ruimte is voor zoeken, proberen, fouten maken, blinken uit in performantie en innovativiteit. Om als leidinggevende zo een cultuur te installeren, moet je misschien je eigen ideaalbeeld, je eigen verwachtingen bijstellen.
Niet in het minst over je eigen rol: het is pas als je kan aanvaarden dat je nooit dé perfecte leider zal zijn, dat je deze mildheid en openheid ook naar je medewerkers kan uitstralen.
Dit vraagt wel wat van nieuwe leiders, maar de oefening loont!
3. Om als individu veerkracht te ontwikkelen, heb je anderen nodig
Een team wint aan veerkracht op het moment dat teamleden samen in verbinding moeilijkheden en uitdagingen het hoofd kunnen bieden.
Veerkracht is dus niet zozeer een individuele eigenschap van jezelf of medewerkers, het is maar via het samen doorwerken van moeilijkheden, door het zich gesteund voelen, dat mensen veerkracht en vertrouwen ontwikkelen.
Als leider ligt hierin dus een belangrijke taak: bij tegenslagen, slechte resultaten,… maak je best verbinding om samen aan de slag te gaan en te onderzoeken wat mis ging, in plaats van kritiek of eisen te uiten vanuit je bovenpositie.
In het samen zoeken groeien mensen.
4. Leiders moeten ook gewoon mensen zijn, willen ze geloofwaardig zijn
Als leider is nederigheid en bescheidenheid een belangrijke deugd. Je bent maar leider, omdat je samenwerkt met een team. Dit besef is cruciaal. Wil je geloofwaardig en betrouwbaar zijn voor je team, dan moet je je als leidinggevende ook durven tonen als mens.
Leiding geven is niet louter een kwestie van structuur en hiërarchie, maar ook van zorg en betrokkenheid. Dat betekent dat medewerkers je mogen raken, dat je om hen geeft, dat je hen als mens ziet. Eens je medewerkers dit voelen, is veel mogelijk.
5. De taal die je gebruikt is van het grootste belang
Bij elke relatie hoort een eigen taal, een eigen woordenschat.
Oefen je om je bewust te worden van de boodschap die je wil brengen.
Om verbindend te werken, om vertrouwen te doen groeien, let je best op je woorden.
Benoem daarom het gedrag dat je wil zien, in plaats van het “foute” gedrag te bestrijden.
Door te focussen om het gewenste resultaat, benadruk je dat je vertrouwen hebt in je team.
6. Goed leiderschap stelt loyaliteit voorop
In stevige relaties is er sprake van trouw en loyaliteit.
Het is belangrijk om te beseffen dat dit geen eenrichtingsverkeer is.
Je kan pas loyaliteit van je mensen verwachten, als jij als leider ook loyaal bent aan hen, én als jullie samen als team gedeelde waarden hebben.
Leiderschap houdt dus in dat je samen met je team zoekt naar een gedeelde visie, naar gedeelde waarden, en deze voorop stelt. Dan pas is er spraken van verbinding, en daardoor: loyaliteit.
7. Een stevige verbinding zorgt voor stabiliteit
Vandaag de dag is verandering een constante.
Van teamleden wordt verwacht dat ze flexibel met veranderingen en met onvoorspelbaarheid omgaan.
Stabiliteit en veiligheid kan gevonden worden in de relaties die we hebben, ook op het werk.
Natuurlijk maken relaties de wereld niet stabiel, maar ze maken wel dat we ons als mens stabiel voelen, zodat we beter uitgerust zijn om met de onvoorspelbaarheid van de wereld om te gaan.
Wil je een stevig team dat tegen een stootje kan?
Dan zet je dus best in op stevige verbindingen met je teamleden, van mens tot mens.